KAMZ-CookieGdpr-Policy-s
007
0
/gdpr/
187660069

Jak se staví obytné čtvrti ve  Vídni?

Galerie
+9

Ve Vídni jsou — mimo jiné — ve výstavbě dvě zajímavé urbánní oblasti, každá se zcela jiným přístupem. Proto jsme zavítali do Seestadtu, který se staví na zelené louce na okraji města, a do Nordbahnviertelu, který se z nevyužívaného nákladního vlakového nádraží proměňuje na obytnou a kancelářskou čtvrť.

MIESE VAN DER ROHE AWARD / Nejlepší stavby Evropy

Výstava 40 staveb a rekonstrukcí z 18 zemí, které se v konkurenci dalších 492 staveb staly finalisty soutěže o nejlepší stavby, byla vzhledem k blížícímu se konci výstavy důležitým impulsem pro náštěvy této události i prohlídku vytipovaných míst v hlavním rakouském městě.

Na vybraných projektech jsou vidět současné evropské architektonické trendy udržitelnosti, sociálního začleňování a estetiky. Na výstavě bylo vidět více projektů, které řešily dostupnost bydlení.

Seestadt jako čtvrť budoucnosti?

Tato čtvrť byla jedním ze dvou hlavních cílů naší cesty — Seestadt je v mnoha ohledech a na naše české poměry novátorský.

Sama Vídeň ji označuje jako experimentální smart city, zkouší zde různé postupy a principy, např. nebývale rozsáhlý koncept města krátkých vzdáleností (nebo-li 15 minutového města) či tzv. modal split (podíl různých druhů dopravy) v poměru 40 % pěší a cyklo, 40 % MHD a 20 % automobilová.

Proč se Vídeň rozhodla pro realizaci tak rozsáhlého projektu? Náhled do úvodní motivace, přípravy a současného stavu výstavby nové čtvrti pro 25 000 obyvatel na zelené louce nabízí toto video.

Zajímavostí je samozřejmě mnohem více — od spolupráce se soukromými investory, budování města, center, participace, vyhlašování architektonických soutěží na každý objekt…

Eva-Maria-Mazzucco-Platz ve vídeňské čtvrti Seestadt.

V Seestadtu jsme viděli také druhou nejvyšší dřevostavbu na světě — tzv. HoHo Wien měří 84 metrů. Její konstrukce se označuje jako “hybridní” — kombinuje dřevo (75 %) a beton.

Nordbahnviertel na dohled z Prateru

Lokace této čtvrti je úžasná — pouhé 3 minuty metrem od centra Vídně (Stephansplatz) a pár minut pěšky od Dunaje nabízí skvělé místo pro život. Město Vídeň bývalé nádraží o rozloze cca 75 hektarů koupilo od rakouských spolkových drah ÖBB a v současnosti probíhá postupná revitalizace bývalého vlakového nádraží výstavbou obytných, polyfunkčních i komerčních prostor. Prostor pro život tady najde až 40 000 lidí.

Jedním z center lokality je park Rudolfa Bednara o rozloze 31 000 m2. Právě parky jsou společným znakem obou obytných čtvrtí, které jsme navštívili — jejich “srdcem” jsou právě kvalitně navržené a realizované parkové plochy. Jejich atraktivitu ilustrovalo množství dětí, které se v tomto prostoru věnovaly svým dětským hrám.

Obytný soubor tří budov pod názvem PaN navrhla trojice architektů — jeden navrhli londýnští Sergison Bates, von Ballmoos Krucker z Curychu a místní architekt Werner Neuwirth. Více na Archiwebu.

I v tomto urbánním prostoru se aplikují zajímavé principy — např. tzv. “Low Traffic Neighbourhood” — omezení rychlosti na 30 km/h, široké chodníky, rozsáhlá síť cyklistické infrastruktury. Prioritizuje se zde pěší doprava, zaparkovat auto na povrchu je obtížné.

Westbahnhof a Ikea

Zajímavou proměnou prošel také prostor “západního nádraží” — pro rostoucí počet cestujících přibyly nové koleje, nádražní budova z 50. let minulého století prošla rekonstrukcí a objekt z jižní i severní strany doplnily nové osmipatrové budovy. Z nedaleké Mariahilfer Straße tvoří dominantu tzv. Wolkenspange.

Přístavba nádraží Westbahnhof (vpravo) s výrazným prvkem tzv. Wolkenspange a nalevo skeletová budova obchodního domu Ikea bez jediného parkovacího místa.

Celé nádraží tak získalo prostory pro obchodní pasáž, hotel, restaurace a kanceláře.

Zároveň má nádraží dvě výrazná předpolí — na východě pro četné stojany kol, taxi a autobusy včetně pěší trasy na nedalekou stanici metra a tramvajový uzel. Na jihu se otvírá společný předprostor pro vlakové nádraží Westbahnhof a nově postavenou budovu IKEA.

IKEA bez parkovacích míst pro auta?

Společnou piazzettou se chodec dostane z prostoru nádraží Westbahnof k budově IKEA z roku 2021 reaguje na změny v chování svých nakupujících — vždyť až 2/3 obyvatel vnitřní Vídně nevlastní auto. V tomto momentu tedy nákupní centrum za městem s rozsáhlým skladem a parkovištěm nemůže reagovat na„radikální změnu chování zákazníků a mobility“.

„Stále více zákazníků ani neuvažuje o tom, že by si nábytek nosili domů sami, věci si nechávají dovézt domů,“ vysvětlila IKEA při prvním odhalení budovy."

Proto nový obchodní dům známého švédského řetězce nenabízí parkovací místa. Naopak celý objekt od vídeňského architektonického studia Querkraft Architekten reaguje na skvělé možnosti dopravy v okolí — v těsné blízkosti se nachází metro, S-bahn i vlak, tramvajové linky i cyklostezky.

Nová vídeňská IKEA se nachází u multimodálního uzlu města — na ulici Mariahilferstrasse dostupná pro pěší, u stanice metra U3 a U6, sousedství vlakové stanice Westbahnhof nabízí lokální S-Bahn i dálkové linky a v neposlední řadě je dostupná díky síti cyklostezek také na kole.

Působivá fasáda celého objektu je modulární a lze ji v budoucnu snadno upravit novým potřebám. Na terasách fasády se také nachází 160 rozměrných květináčů se stromy a popínavými rostlinami, které by měly fungovat jako přirozený klimatizační systém.

Tato výsadba by podle počítačových simulací měla snížit teplotu v okolí obchodu cca o 1,5 stupně Celsia.

Součástí budovy je také přístupná střešní terasa, horní dvě podlaží využívá hostel s 345 lůžky.

Střešní terasa nákupního domu Ikea Nordbahnhof je přístupná zdarma a nabízí výhled mimo jiné na Schönbrunn.

Mariahilfer Straße

Téměř 4 kilometry dlouhá Mariahilfer Straße byla po desetiletí nejznámější nákupní ulicí Vídně. Proměna její 1,6 kilometru dlouhé části blíže k centru města, participace s veřejností, změny projektu podle požadavků obyvatel a její následná rekonstrukce daly této ulici ještě větší věhlas než dříve.

Zásadní byla komunikace a participace s veřejností. Město návrhy prezentovalo veřejnosti, ukazovalo návrhy, představovalo princip proměny umístěním dočasného mobiliáře.

Následně proběhlo referendum mezi obyvateli, jestli se ulice má kompletně proměnit na sdílenou a klidovou zónu — a hlasování bylo těsné. Pro proměnu bylo 53 % obyvatel.

Začátek rekonstruované části Mariahilferstrasse na jeden z největších sdílených prostor v Evropě.

Půl roku po dokončení všech stavebních prací proběhlo referendum znovu — a tentokrát bylo pro změnu už 71 %.

Poměrně kladně hodnotili změnu i zástupci obchodů. 38 % uvedlo, že podnikání se jim rekonstrukcí zlepšilo, 46 % nezaznamenalo změnu a pouze 9 % uvedlo, že se jim podnikání zhoršilo.

Proměna této ulice, které dominovaly čtyři jízdní pruhy pro automobily, na jeden z největších sdílených prostor v Evropě byla třetím “highlightem” naší cesty do Vídně.

Město touto proměnou reagovalo také na změnu dopravního chování obyvatel — zatímco v roce 1993 automobily tvořily 40 % dopravní práce, v roce 2012 už to bylo pouze 27 %.

Pro ilustraci vážnosti a péče o detail uvádíme také pár čísel:

  • Řešená plocha: 43 000 m2
  • Cena: 12 000 000 € (při kurzu €/CZK k 17. lednu 2023 cca 288 000 000 Kč)
  • Realizace: 2013–2015
  • Investor: Město Vídeň, oddělení urbanismu

Zároveň jsme rádi, že právě k této ulici u nás v KAMu vzniká diplomová práce na téma “Participace a komunikace proměny Mariahilfer Straße a praktická inspirace pro participaci ve Zlíně”.

Další zdroje:

Esterházy park & Haus des Meeres

Odbočkou pouhých 200 metrů z Mariahilfer Straße jsme se dostali do “běžného neturistického” prostoru ulic a náměstí Fritz-Grünbaum-Platz. I když slovo “neturistické” není úplně přesné. Přestože tudy nekorzují chodci po tisících a nachází se zde gymnázium včetně školního venkovního sportoviště, celému prostoru dominuje 47 metrů vysoká věž bývalé protiletadlového “flakturmu”.

Snad každý metr čtverečního tohoto náměstí je intenzivně využíván — nachází se zde schodiště a předpolí před samotným vodním světem, dětské hřiště, park pro psy, zóna pro zastavení se u svačiny i park. Celé náměstí je pak lemováno ulicemi s chodníky a parkováním aut.

Další zdroje:

  • Haus des Meeres — Příběh: https://www.haus-des-meeres.at/geschichte/484
  • Archspace — Vídeň vybuduje první chladicí park, do městské zeleně jdou miliony eur: https://www.archspace.cz/viden-vybuduje-prvni-chladici-park-do-mestske-zelene-jdou-miliony-eur

Neuer Markt & "Chipperfield"

Ve středu města jsme po cestě od “Chipperfielda”, tedy nového obchodního domu módního řetězce Peek & Cloppenburg na Kärntner Strasse, zamířili na nedávno zrekonstruované náměstí Neuer Markt.

Náměstí Neuer Markt v centru Vídně po rekonstrukci získalo charakter pěší zóny, auta mají vymezený prostor. Přibyly zahrádky, mobiliář, místa k sezení i zeleň.

Rekonstrukce, která probíhala v letech 2019–2022, vedla k úplnému uzavření tohoto prostoru. Po rekonstrukci z povrchu zmizela parkovací místa, některé směry už nejsou průjezdné pro auta, naopak přibyly lavičky, stromy nebo např. letní zahrádky místních podniků. Pro auta vzniklo čtyř podlažní podzemní parkoviště.

Čtyřpodlažní podzemní parkoviště pod povrchem náměstí Neuer Markt.

Další zdroje:

Hauptbahnhof –⁠ Více než nádraží

Naše cesta byla zamýšlena jako vpravdě multimodální — cestovali jsme metrem, pěšky, ze zvažovaných kol nakonec sešlo, jízdní řád a těsný harmonogram nám neumožnil cestu S-bahnem a tramvajové úseky na Ring strasse jsme nakonec absolvovali pěšky. Přesto byl ale pomyslným vrcholem těchto typů dopravy vlak — resp. hlavní vlakové nádraží Hauptbahnhof.

Monumentální, multimodální, multifunkční. Na povrchu relativně decentní a důstojná, přesto mohutná — tisíce m3 jsou totiž schovány v podzemních podlažích.

Aby nové nádraží nezvýhodňovalo stranu „před nádražím“ a naopak neznevýhodňovalo stranu „za nádražím“, nemá žádnou významnou čelní fasádu a nelze jednoznačně určit polohu „před nádražím a za nádražím“.

Nádraží, resp. jeho hlavní “ulice” na úrovni okolního terénu funguje jako průchozí krček mezi čtvrtěmi Favoriten, Sonnwendviertel a Quartier Belvedere.

Celá stavba stála cca 1 miliardu €, za kterou město dostalo do svého dopravního skeletu důležitý multimodální hub:

  • 1000 vlaků denně,
  • 145 000 cestujících denně,
  • 1000 stání pro jízdní kola,
  • 630 parkovacích míst v podzemních garážích napojení na linku metra U1,
  • terminál autobusové a tramvajové dopravy,
  • zastávky autobusů i tramvají ve svém blízkém okolí.

Zajímavostí během výstavby bylo vztyčení 66 metrů vysoké vyhlídky “Bahnorama”, aby veřejnost — tedy plátci daní, ze kterých se stavba financovala — měli “dohled” nad probíhající stavbou.

Další zdroje:

A nakonec — proč jsme se rozhodli navštívit právě Vídeň?

Motivací bylo hned několik:

  • končící výstava Miese van der Rohe Award se 40 nejlepšími stavbami, zvláště s ohledem na bydlení,
  • vzhledem k plánovaným novým obytným čtvrtím a zástavbám ve Zlíně jsme chtěli vidět právě Seestadt a Nordbahnviertel,
  • s ohledem na připravovanou rekonstrukci Sadu Svobody (okolo zámku) navštívit příklady dobré praxe,
  • inspirovat se drobnými inovacemi ve veřejném prostoru s velkým pozitivním dopadem.

A mimo jiné — Vídeň patří pravidelně mezi nejlepší místa pro život a chtěli jsme vidět přístup k budování takového města:

Další články