Zadání studie Kozlův žleb
19. 11. 2024
Studie
Autor
Kancelář architekta města Zlína
Spolupráce
Odbor městské zeleně; Atelier KOSA s.r.o.
Stupeň
Studie
Rok
2023
Studie
Po veřejném projednání, které proběhlo v prosinci minulého roku, Kancelář architekta města Zlína zohlednila připomínky obyvatel lokality a následně dopracovala urbanistickou studii.
Studie se zabývá veřejným prostranstvím v prvním poválečném sídlišti ve Zlíně. Řeší především úpravu zeleně, reorganizaci dopravy, modernizaci hřišť, mobiliáře a uspořádání odpadového hospodářství. Jednou z nejdůležitějších úprav v lokalitě je transformace sídliště na dopravní režim obytné zóny.
Řešené území Obecin ve Zlíně.
Úvodní mapování lokality
Nejdříve proběhla osobní prohlídka celé lokality, během které jsme rychle identifikovali základní specifika, dobře řešená místa i prostory k výraznému zlepšení.
Tato fáze nám umožnila konkrétněji formulovat otázky do participace (komunikace s obyvateli čtvrti).
Analytická část studie
Součástí této fáze byla také rešerše již schválených územně plánovacích dokumentací (např. územní plán města Zlína) a dříve schválené záměry a strategie (Strategický plán města Zlína).
Zpracování rámcové studie
Následovalo podrobné zpracování lokality s cílem zvýšit kvalitu života (nejen) místních obyvatel. V této fázi vždy bereme v potaz aktuální normy i příklady dobré praxe a inspiraci kvalitními projekty z Česka a zahraničí.
Participace
Připravili jsme a zveřejnili dotazník s cílem zjistit, čeho si obyvatelé na lokalitě nejvíce váží a v čem vidí největší nedostatky.
Veřejné projednání s obyvateli Obecin
Rámcovou studii doplněnou o výsledky participace a implementaci navrhovaných řešení jsme prezentovali veřejnosti. Také tady dostáváme zpětnou vazbu a další návrhy k řešení.
Finalizace podrobné studie
Zpracovali jsme podněty participace s obyvateli do studie tak, aby se zdůraznily stávající pozitivně hodnocené prvky lokality a naopak se snížil negativní vliv těch nežádoucích.
Zveřejnění studie
Publikace studie na webu Kanceláře architekta města Zlína a dalších komunikačních kanálech města včetně upozornění na sociálních sítích KAM Zlín (facebook, instagram).
Obeciny jsou velmi kvalitní obytná čtvrť, mimo jiné pro své přiměřené měřítko bytových domů zasazených do zeleně, prostorné a dispozičně dobře řešené byty a krásnou architekturu. Na sídlišti Obeciny je fungující komunitní život, obyvatelé se setkávají při pravidelných akcích, jako jsou zabijačka nebo moštování. To jsou velké kvality tohoto místa.
Starousedlíci bydlí v lokalitě od narození a s místem cítí sounáležitost. Velká část obyvatel také o své okolí pečuje, především o předzahrádky. Lokalita jim není lhostejná a mají zájem o její zvelebování.
„Cílem studie regenerace obytné čtvrti Obeciny je podpořit a posílit toto směřování."
Součástí studie je také proces participace s obyvateli a následné veřejné setkání a prezentace dílčího návrhu. Tento postup obyvatelům dává možnost spolurozhodovat a podílet se na realizaci investičních kroků v jejich lokalitě.
Komplexní regenerace sídliště v celém rozsahu podpoří vysokou kvalitu urbanistického celku. V lokalitě se nacházejí větší byty (3+1 a 4+1), které jsou často předávány z generace na generaci. Vhodnými úpravami lze i veřejný prostor přizpůsobit a zatraktivnit všem věkovým kategoriím.
Snahou studie je vytvořit vyvážený prostor pro rekreaci obyvatel, který bude citlivě doplňovat potřebná dopravní infrastruktura.
Nevím co je zde za problém, popisek vložen.
Studie regenerace obytné čtvrti Obeciny navrhuje také úpravu veřejného prostoru u obchodního centra u ulice Štefánikova.
Stávající koncepce domů zasazených do zeleně je natolik nosná a kvalitní, že není potřeba vytvářet jiné modifikace. Subtilní komunikace, drobná dětská hřiště, předzahrádky a stromy.
Tuto strukturu subtilních komunikací, drobných dětských hřišť, předzahrádek a stromů studie zachovává, pouze ji obohacuje a kultivuje.
Návrh úpravy veřejného prostoru u obchodního centra a ulice Obeciny V. Na vizualizaci je dobře vidět změna trasování chodníku podél ulice Štefánikova. Původní chodník, jenž přiléhal k vozovce, je nyní přesunut do zeleně. Je navržen 2 m široký z vodopropustného betonu a mírně se vlní pod stromy.
Jednou z nejdůležitějších úprav v lokalitě Obeciny je transformace sídliště na dopravní režim Obytné zóny.
Dle ČSN 73 6110 je obytná zóna jedna nebo více zklidněných komunikací zejména v částech obytných souborů s převahou pobytové funkce s přímou dopravní obsluhou staveb.
Nové dopravní řešení respektuje současné vedení komunikací pro chodce, cyklisty i vozidla, studie upravuje a rozšiřuje možnosti parkování osobních automobilů. Nová šikmá parkovací místa vznikají na ulici vedoucí souběžně s ulici Vizovická.
Dopravní zklidnění
Prostor místních komunikací v této zóně je opticky, případně i fyzicky a také hmatově podle zvláštního předpisu rozdělen na prostor pobytový a prostor dopravní se smíšeným provozem a je obvykle řešen v jedné úrovni.
Dále jsou používána opatření pro regulaci rychlosti, což jsou dle ČSN veškerá opatření, která ovlivňují volbu jízdní rychlosti, která směřují k jejímu snížení, a to jak formou podvědomé psychologické motivace, tak působením na dynamiku jízdy vozidla stavebními opatřeními i působením společným.
Mezi tato opatření pro zdůraznění jiného režimu jízdy v zastavěném území patří např.:
V lokalitě Obeciny s navrhovaným dopravním zklidněním bude možné dopravní prostor sdílet všemi uživateli. Aby bylo řidičům automobilů zřejmé, že se jedná o zklidněnou zónu, vjíždí se do zóny přes zpomalovací prvek, maximální povolená rychlost je 20 km/h.
Funkce ulic v obytné zóně
Uliční prostor by měl sloužit především pobytovým funkcím, včetně spontánních her, společenských nebo kulturních akcí a aktivit.
Pro větší bezpečí chodců navrhujeme i zde tzv. koridory pro pěší, což jsou materiálově (ne výškově) odlišené plochy určené pro pohyb chodců.
V delších ulicích, které jsou protínány chodníky, jsou navrženy zvýšené křižovatky pro upozornění na vyšší pohyb chodců. Jízdní pruhy jsou záměrně navrženy užší, aby pocitově zpomalovaly pohyb vozidel.
Studie řeší i návaznosti mimo hranice území
Sevřenost lokality dopravními tepnami akcentuje problematiku hlučnosti a bezpečnosti.
Proto návrh řeší i umístění dvou nových přechodů na ulici Štefánikova a lávky přes ulici Vizovická.
Doporučený nový přechod na ulici Štefánikova u ulice Obeciny XI.
KAM Zlín koncepčně navrhl i zklidnění souběžné ulice Štefánikova, která Obeciny a jejich kvalitu významně ovlivňuje.
Dále doporučuje úpravu rychlosti na ulici Vizovická z původních 70 km/h na 50 km/h, nejen z důvodu bezpečnosti, ale také pro snížení intenzity hluku.
Statická doprava, též nazývaná jako „doprava v klidu“, je nedílnou součástí dopravního procesu.
Současná kapacita parkovacích ploch je 344 míst. Z průzkumu vyplynulo, že zhruba 50 míst chybí (automobily parkují nelegálně).
Návrh nových odstavných stání reflektuje potřebu zachování co největšího podílu zeleně a snaží se minimalizovat profily komunikací a parkovací plochy.
Počet parkovacích míst se novou organizací parkovacích ploch zvýší ze současných 344 na 440 nových parkovacích míst.
V celé čtvrti Obeciny novou organizací parkovacích ploch vznikne 96 nových parkovacích míst. Ze současných 344 legálních míst počet vzroste na 440 míst.
Řešení tato studie nalézá v umístění podélného stání do příčných jednosměrných ulic, tím minimalizuje šířku komunikace a stání.
Potřeba pokrytí poptávky parkovacích ploch je v návrhu vyřešena novým šikmým stáním na severní ulici při Vizovické.
Detail situace s nově řešeným parkováním podél Vizovické ulice.
V řešeném území se nachází dopravně obslužné ulice Obeciny I — Obeciny XIX a všechny komunikace jsou navrženy ke kompletní rekonstrukci. Profily se nerozšiřují.
Komunikace u ulice Vizovická je původně obousměrná a přiléhá k ní chodník a kolmé parkování. Nově je navržena jako jednosměrná ulice se šikmým stáním.
Směrem k obytným domům je přikloněna stezka pro chodce a cyklisty.
Jednosměrné ulice navrhujeme s koridorem pro chodce a podélným parkováním. V případě, že je podélné stání v kolizi se stromy nebo potokem, je vynecháno a nahrazeno lokálními plochami pro šikmé stání.
Obousměrné ulice Obeciny XVII, XVIII, XIX zůstanou zachovány.
Pěší a cyklistická doprava
Celé sídliště je upraveno na obytnou zónu, tudíž profil komunikací je určen především pro pohyb chodců a cyklistů.
Pěší doprava je rozdělena na několik úrovní:
Cyklostezka místního významu pro sídliště Obeciny
Celé sídliště je upraveno na obytnou zónu, tudíž profil komunikací je určen především pro pohyb chodců a cyklistů. V této obytné zóně je navržena stezka pro chodce a cyklisty v severní části sídliště. Tato místní stezka bude sloužit především jako sběrná pro sídliště Obeciny.
Cyklistická infrastruktura na páteřní komunikaci Štefánikova
Studie mimo řešené území doporučuje úpravu Štefánikovy ulice v úseku od křižovatky Díly VI / Štefánikova po křižovatku Boněcko/Přílucká doplněním cyklopruhů.
Trasu propojuje v hlavním koridoru podél jižního okraje I/49 Malenovice, Podhoří, Letnou a náměstí Práce a dále pokračuje po Štefánikově třídě kolem Obecin na Pančavu a Příluky.
Téměř všechna hřiště a sportoviště ponechává na stejném místě a navrhuje jejich zásadní obnovu s novými povrchy a prvky.
Rozmístění herních ploch navazuje na pěší propojení a vhodné odstupové vzdálenosti od bytových domů. Snahou návrhu bylo docílit rovnoměrného rozmístění hřišť na sídlišti.
Návrh usiluje o bezkonfliktní řešení s předpokladem snadné údržby a snaží se o maximální využití daných ploch s moderním technickým řešením herních konstrukcí a povrchů.
Hřiště jsou doplněna sítí odpočinkových ploch — lavičkami, piknikovými sety a dalšími prvky pro rekreaci.
Hřiště u potoka
Novým tématem v kontextu celého Zlína je aktivní využití Jaroslavického potoku mezi ulicemi Obeciny IX a Obeciny X. Potok se zpřístupněním formou pobytového břehu.
Hřiště v blízkosti potoka bude dále rozvíjet vodní téma, a to díky umělému korytu s možností čerpání vody, stavidlům a tzv. pískové laboratoři včetně posezení a odpočinku.
Na ulici Obeciny X je navržena nová lávka přes potok, pobytové trámy k sezení na břehu a nové dětské hřiště s vodními prvky.
Oblast pro široké sportovní využití
V jihovýchodní části sídliště je nově navržena plocha k náročnějším sportovním aktivitám pro starší věkovou kategorii.
Provozně a prostorově nebylo vhodné tento program pro starší děti a mládež umisťovat do ploch mezi bytové domy. Jedná se o plochy s vybavením např. workout, parkour, horolezectví, které budou vyhovovat i netrénovaným začátečníkům.
Do nejvzdálenější východní části řešeného území sídliště je umístěno multifunkční víceúčelové hřiště pro míčové hry s umělým povrchem. K této ploše je plánováno umístění objektu WC, posezení pod pergolou a neformální přírodní stupňové sezení v břehu, který odděluje plochu od objektů přilehlých garáží.
Revitalizací prostoru tenisového kurtu s novou modelací terénu a dosadbou zeleně v podobě solitérních stromů vzniká klidová zóna vhodná k relaxaci a aktivnímu pobytu v zeleni.
Dvě samostatně vymezené plochy v trávníkovém povrchu s vhodným mobiliářem mohou zahrnovat program pro volnočasové aktivity například pétanque, fitness program pro seniory, sezení — lavičky se stolkem s šachovnicí k využití i pro jiné stolní hry.
Stávající zeleň na sídlišti je velmi kvalitní a hustá. Radikální zásahy nejsou potřeba. Návrhem se snažíme podpořit některé prvky zeleně a zpestřit veřejné prostranství, aby lákalo k většímu využití místní obyvatele. Také rámcově nastavujeme pravidla pro péči o předzahrádky.
Návrh etapizace vychází především z logických provozních celků. Jako první jsou navrženy dvě etapy, které zahrnují komunikaci, smíšenou stezku a podélné parkování. Zajistí se tak potřebné navýšení parkovacích stání. Navazovat se na tuto průběžnou komunikaci bude dalšími deseti etapami (3–12).
Obyvatelům čtvrti Obeciny a dalším občanům představila Kancelář architekta města Zlína studii regenerace na veřejném projednání ve středu 14. prosince 2022.
Harmonogram
Zahájení studie: 2022
Dokončení studie: 2023
Úloha KAM Zlín:
Zpracovatel urbanistické studie
Forma:
Koncepční urbanistická studie
K čemu slouží koncepční urbanistická studie?
Koncepční studie v urbanismu je dokument, který se zabývá vytvářením koncepce pro rozvoj města nebo oblasti. Cílem je poskytnout komplexní pohled na budoucí rozvoj města nebo oblasti a navrhnout konkrétní opatření, která by měla být provedena, aby se dosáhlo požadovaného cíle.
Koncepční studie obvykle zahrnuje analýzu současného stavu, vyhodnocení možností rozvoje, návrhy opatření a doporučení pro budoucí rozvoj.
Koncepční studie může být použita jako podklad pro další plánování a rozhodování o rozvoji města nebo oblasti.
Ve formátu PDF je celá studie dostupná ke stažení na tomto odkazu:
https://www.zlin.eu/file/64257350c59c1619713d1303
Po celou dobu druhé světové války byla ve Zlíně stavební uzávěra, tudíž kvůli naléhavé potřebě nových bytů začala v roce 1946 výstavba tříetážových rodinných domů. Jednalo se o první poválečné sídliště ve Zlíně a první vícepodlažní domy pro hromadné bydlení ve městě. Dá se říci, že Obeciny jsou přechodem na jinou formu bydlení a vyšší bytový standard.
Urbanistickou koncepci sídliště Obeciny vypracoval Vladimír Kubečka. Do mírného svahu navrhl dvacet řad třípodlažních domů, jednotlivé objekty byly sestaveny z liniově řazených sekcí. Prostory mezi bloky byly osázeny ovocnými stromy v duchu zlínské meziválečné koncepce města v zahradách.
Typové domy, jejichž autorem je Vladimír Karfík, se skládaly ze sekcí po šesti bytech. Koncové jižní sekce měly byty se čtyřmi pokoji. Domy jsou tříetážové s podzemním podlažím, mají betonový základ i suterén, nosné a obvodové stěny jsou cihelné. Stropní desky a balkonové konzoly jsou železobetonové.
Výstavba začala v roce 1946 a prvních 24 bytů sídliště Obeciny I — XII bylo předáno v roce 1951. V březnu 1947 se čtvrť přejmenovala na čtvrť Julia Fučíka.
V 70. letech se čtvrť postupně dostavovala do konečné podoby dvaceti obytných řad o 600 bytech s obchodem, mateřskou školou a garážemi.
Další projekty